Het wemelt van van de terugroepacties bij autofabrikanten. De Japanse autofabrikant Mitsubishi was donderdag aan de beurt.

De Japanse autofabrikant Mitsubishi roept wereldwijd 920.000 auto’s terug naar de garage wegens een probleem met de verlichtingsschakelaar. Dat maakte het concern donderdag bekend.

Het gros van de auto’s (703.888 stuks) betreft de thuismarkt Japan. Of ook in Nederland auto’s terug naar de garage moeten, is nog onbekend. De modellen die moeten worden gerepareerd zijn onder meer de kleine Mitsubishi eK Wagon en de terreinauto Pajero, met bouwjaren van 2003 tot en met 2008.

Het gaat om de grootste terugroepactie van Mitsubishi in jaren. Er zijn geen ongelukken bekend door het euvel.

Mitsubishi is niet de enige autofabrikant die recent werd gedwongen tot een grote terugroepactie.

Toyota: probleem met airbags

Woensdag maakt Toyota in Nederland bekend dat bijna 17.000 Toyota’s terug naar de garage moeten vanwege een probleem met de airbag. Het gaat om auto’s gemaakt tussen 2000 en 2004.

De importeur riep in april vorig jaar 24.200 auto’s terug voor de inspectie en vervanging van een airbagonderdeel, maar door een fout in de lijst van serienummers van de airbagtoeleverancier werd het betreffende onderdeel bij 16.940 auto’s niet vervangen, zo maakte de Toyota-importeur woensdag bekend.

Het gaat om de modellen Yaris, Corolla, Avensis, Picnic en Camry die tussen november 2000 en maart 2004 zijn geproduceerd. De voertuigen waarbij het onderdeel (een airbagontsteking) bij de oorspronkelijke terugroepactie al is vervangen, hoeven niet terug naar de garage.

In Japan haalt Toyota nog eens 650.000 auto’s terug vanwege potentiële problemen met de airbags. De Japanse autofabrikant maakte de terugroepactie woensdag bekend nadat airbagproducent Takata het bedrijf van mogelijke mankementen op de hoogte had gebracht.

In januari vorig jaar moesten ruim 900.000 Toyota’s terug naar de garage om dezelfde reden. Honda en Nissan, die ook airbags van Takata gebruiken, haalden vorig jaar samen met Toyota meer dan 3 miljoen auto’s van de weg voor een nadere inspectie.

General Motors: technische mankementen

De Amerikaanse fabrikant General Motors (GM) riep medio mei in de Verenigde Staten opnieuw miljoenen auto’s terug naar de garage.

Die terugroepactie van 2,7 miljoen wagens was niet de eerste. Dit jaar zijn al in totaal 11 miljoen auto’s teruggeroepen.

Bij de jongste terugroepmaatregel gaat het om modellen van de merken Chevrolet, Pontiac en Saturn, uit de bouwjaren 2004-2012, die gebreken zouden vertonen. Onbekend is nog of er door de technische fouten slachtoffers zijn gevallen.

Een Amerikaanse overheidscommissie onderzoekt al of GM in de afgelopen jaren laks heeft gereageerd op meldingen van problemen. Het zou jaren hebben geduurd voordat de fabrikant auto’s terugriep, terwijl door technische mankementen zeker 13 doden zouden zijn gevallen.

Nissan: softwareprobleem

De Japanse autofabrikant Nissan riep afgelopen maart in Noord-Amerika 989.700 auto’s terug naar de garage wegens een softwareprobleem. Daardoor functioneerden de airbags mogelijk niet meer.

De terugroepactie had alleen betrekking op auto’s die zijn verkocht in de Verenigde Staten, Canada en Mexico. Het ging onder meer om de luxe Infinity Q50 sedan, de SUV-modellen QX60 crossover en Pathfinder, en de elektrische Nissan Leaf. Volgens Nissan zijn er geen ongelukken of verwondingen bekend door het euvel.

Nissan, na Toyota de grootste autofabrikant van Japan, moest eind september al wereldwijd 910.000 auto’s terugroepen wegens een probleem met de gaspedaal.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl